sila-sila

selamat datang ke blog semalupurple yg tak seberapa ni.. cuma sekadar melakar kisah hidup.. menconteng kisah silam... semoga ada yang berguna untuk tatapan anda..

Friday, May 7, 2010

luahan hati~

kisah I
aku masuk ke kelas... semua buat bodo jer.. siap main kejar-kejar... dan aku terus tercegat memerhati. berdiri seperti pak pacak. dan seperti awal tadi, tiada siapa mempedulikan. 15 minit aku berdiri tegak, masih memerhati.. dan masih keadaan nya seperti tadi... tiada siapa kisah kedatangan aku... dan suara yang lantang dengan tekak yang sakit ini terpaksa dikeluarkan meminta mereka diam dan duduk di tempat masing-masing. duduk di tempat masing-masing, masih belum habis gurau senda mereka... inikah sikap hormat pelajar kepada guru?
boleh tak aku cakap aku fedup? setiap kali masuk kelas, aku kene jadi garang. aku kena jadi orang lain. aku kene buat suara keluar dr perut. aku kena masamkan muka. aku jadi letih untuk semua ni. tiada kah sedikit rasa hormat untuk seorang guru seperti aku? pelajar akan diam bila yang masuk kelas tu ialah cikgu disiplin. tapi, malangnya, kelihatan seperti dihormati, tetapi, akibatnya, kereta cikgu disiplin itu pula akan dipancitkan atau dicalarkan... kadang2, bila merenung sikap pelajar, aku cuma mampu menggelengkan kepala sendiri.. nak banding pula semasa zaman aku menjadi pelajar dulu. macam langit dengan bumi.

kisah II
aku dalam perjalanan ke kelas 2A. berada di tingkat atas sekali. ada lagi 2 tingkat untuk aku panjat daripada aras bilik guru. semestinya melalui tangga sangat mencabar. betul. aku yang single ni pun rasa mencabar, ini pulak cikgu2 yg double (yg mengandung, maksud aku)... tangga tak pernah surut dengan pelajar, ramai yg naik, ramai yg turun. yg naik, sama berebut dengan kita, yg turun pulak, dengan slumber berlari melanggar sesiapa sahaja yang menaiki tangga walaupun guru... ohhh...
inikah sikap pelajar ek? nak bg salam tu memang laa mustahil, sbb bkn islam, tp, nk hormat tunduk pun tak. boleh plak slumber giler melanggar kita. kene berpaut kuat pada tangga tu tau. tu sebab aku cakap mencabar. bayangkan lah kalau seorang cikgu terjatuh tangga... pasti tiada yang simpati kerana yang gelak dan ketawa itu lebih ramai... ini realiti pelajar sekarang. bg diorg, cikgu is nothing.....

kisah III
masuk kelas tingkatan 4 macam biasa, lain pulak ceritanya..pelajar itu masih tidak membawa buku... macam semalam2.. datang makmal bawa buku add math. bawa buku biologi. tak ada langsung bayang-bayang buku chemistry. aku dah lali. hari ini lain dr biasa, aku dah tk tanya lg 'where ur book?" sebaliknya tanya, " why u are here?' konon-konon tanya sebab nak bagi sedikit bebelan walaupun aku tak suka membebel.. tahu tak apa jawapan pelajar itu?? no answer. but, dia trus bangun, bawa buku add math ngan kalkulator trus keluar dr makmal. cikgu yg tercegat kat tepi kerusi dia ni, trus terkesima. fikir positif. maybe dia keluar nak pergi balik kelas macam biasa ambik buku. cikgu teruskan mengajar. hingga habis waktu, pelajar itu tetap tak masuk kelas... luluhnya hati seorang guru.
aku ke yang salah sebab terlalu emosi?? aku ke yg tak pandai kawal perasaan kalau 'termenangis??' tak cukup baikkah aku sebagai guru kimia?? betul ke pilihan aku untuk menjadi seorang guru?? memang tak habis kalau terus berfikir..stressssss... itu realiti. tp kenapa dulu, aku takde pun menghadapi situasi2 macam ni ek.. takde pun dalam kelas aku dulu student berani keluar dr kelas... ntahlah, tp, aku tetap bersyukur, sbb lepas kejadian hari tu, pelajar itu tetap masuk ke kelas dan bawa buku kimia, walaupun pelajar itu masih buat kerja lain. aku akan trus berdoa moga trus ada perubahan untuk pelajar itu.

kisah IV
jalan-jalan di fb. itu memang kerja terluang aku. jalan punya jalan, terstuck pada fb one of my students. tersenyum sendiri bila tengok ada gambar kelas yang dicapture untuk majalah sekolah... sempat lihat pada tagged dorg... owh.. terkesima sekali lagi, aku ditagged sebagai avatar... dan tgn trus melarikan tetikus ke bawah lagi. lihat pada komen mereka. own.. aku digelar alien rupanya. down seketika. tp, lepas pada tu, aku buat2 tak tau.. walaupun ada sedikit terluka...
simple kan?? sangat simple...small matter, tp, kenapa aku rasa lain ya? kenapa aku rasa terguris sangat?? ohh tidak, aku guru, aku perlu profesional. apapun gelaran diberikan, aku kena terima, mereka cuma remaja yang baru nak kenal erti hidup. yang lebih senang dengan kegembiraan... biarkan lah mereka....yg penting, walaupun aku tahu siapa yang memberi gelaran2 itu, tp, aku sentiasa berdoa moga Allah beri kesabaran yg tinggi kepada aku. moga aku tidak menyimpan perasaan dendam pada pelajar2 aku... amin...

kisah V
dalam makmal. mengajar seperti biasa.. sedang membincangkan electron arrangement dengan pelajar-pelajarku. mereka memberitahu, dan aku terus melukis, ntah macam mana, separuh jalan baru aku perasan, electron arrangement oxygen terlukis 2.8.6... sepatutnya 2.6 je.. so, aku trus membetulkan drawing tu... seorang student tiba2 bangun dan memanggilku... " aiyaa teacher.. cannot laa like this.. u chemistry teacher.. cannot laa like this... u tak patut buat salah... tak payah jadi teacher laa macam ni"...
dah masuk bulan ke 5 aku mengajar dorg ni. ini first time aku tersilap untuk electron arrangement... dan balasannya aku dapat sentence yang mampu menggugurkan jantung.. yup.. aku memang chemistry teacher.. but, aku bukan malaikat dan aku juga bukan tuhan... aku cuma manusia biasa yang tidak terlepas dari kesilapan.... sedih juga hati.. tapi, nak buat macam mana, aku terima realiti ini. mungkin benar.. aku tak patut jd cikgu????

8 comments:

anak`itik`tokwi said...

erm..sabar byk2 ye warda..kak fara pernah gak berdepan benda cmni masa praktikal kat seri petaling..mklumlah sekolah cina (bukan nak prejudis..tp selalunya macam tu lah..)..yg bagus, mmg bagus budak cina ni..tp yg kurang ajar, memang tahap x boleh nak buat apa..dulu brpa kali lepas kelas nangis sorg2 sebab terpaksa jadi garang sedangkan itu bukan diri kita..tambah2 masa tu praktikal je, lagi la bdk2 pandang sinis je..sekarang alhamdulillah, sekolah yg skrg 100peratus melayu..klu hbs truk pun, ponteng kelas, sekolah..ada kes disiplin yg lg truk pun kira kes terpencil..warda kuatkan smgt ye..ini pengorbanan kita sbg guru..biar org luar sibuk menghentam, asal kita ikhlas, pasti ALLAH permudahkan...:)

semalu_purple said...

tu laa kak fara... saya bukan anti kaum.. tp, rasa sedih sangat2... rasa down je 2 minggu kebelakangan ni.. ntah dari mana dorg tau saya ni br first posting, trus la dorg pandang rendah kat saya... tkde hormat langsung2.. sy bukan minta disanjung pun, cukup sekadar dihormati.. tp, nak buat mcm mana,, itulah realiti bdk2 skarang. apatah lg, mereka tktau apa itu dosa pahala...

Rozy^^ said...

sabow je la cikgu...keje laen, laen plak mslhnye..laen plak stress nye..nak tak nak, tu jln yg kite pilih..be strong ok..

semalu_purple said...

ye cik rozy... teringat zaman kita sekolah dulu2... baik2 je semua,, hahaha

cikgu rosa said...

mira..kene byk sabar..sy pun sabar je skrg..buat x tau gitu je..tp sedey gak..berkat ke gaji kite dapat kalau wat x tau..susah jd ckgu di zaman skrg..zmn kite dulu..senyap je..ckgu jeling..dh senyap..skrg,10 kali ckp diam pun x diam2..sampai sy terkejut hari tu,GPK sy berucap,students bercakap..cgu tu pun ckp,"ha,saya bagi masa 5minit nk bercakap,cakaplah!"..serta merta keadaan tmpat phmpunan jadi riuh ngn suara stdents..terkejut saya..x terkata..masyaAllah..budak2 zaman sekarng..klu kite dlu,ckgu cakap gtu..trus syp dh...lpas tu sy bercerita kat sorg cgu tu..die ckp,xleh banding awk dlu ngn bdk2 skrg..manakah silapnya???apakah ada lagi cara untk seorg guru mengubah dn melahirkan anak2 menjadi sekurg2nye seperti kita?sebg guru kene brani tggung risiko..kete kena calar,tyr pncit..sume tu kene hadapi..sebb mmg tugas guru utk menegur anak2 muridnye..kalau x,utk apakah kite jd CIKGU???papepun,hidupkan semangat cikgu tu spy kite dalam lindunganNya.

semalu_purple said...

ina... hanya kita yg bergelar cikgu zaman sekarang je yg faham kan?? saya terkejut jugak tadi, dgr cerita ada sorg cikgu stress sampai bleh jd strok.. moga2 kita dijauhkan laa dari semua tu.. kdg2 student ni tak faham kenapa kita marah.. bukannya kita saja2 nk marah.. memang ina.. budak2 sekarang memang mencabar. lg kita cakap buat, lg dorg buat. bkn mcm dulu, bila cikgu perli suruh buat, kita tau cikgu marah.. sekarang ni, kita yg kene tggung risiko klu kita suruh budak buat ape yg menyakitkan hati kita, sebab mmg dorg akan buat... tak percaya try laa halau dorg kuar klas sebab dorg bising ke, tk buat keje ke, memang dorg akan kuar nya... pastu nanti kita yg pening, camane nak bg dorg masuk klas semula.. so, jd cikgu skarang ni kene pejamkan mata je, buat2 tk nmpk je ape yg dorg buat yg sakitkan ati tu... uwaaa... sedih sebenarnya...

zhelmyzkipli said...

sabar mira....tp kalo dah x bole sabar...maki je diorg....org kafir yg dilaknat ALLAH SWT....tiada budi pekerti....tiada adab...manusia terkutuk...walaupun pandai tp sahsiah kosong...maaf la kalau bahasa aku kasar...tp ingatknlah diorg...jgn biarkan..kita cikgu kena tegur...bukan biarkan...kalau student aku...cina,melayu,india semua aku tegur...tp x maki la...tegur biar diorg terasa je...and kalo mmg x boleh dah...biarkanjela...kalu dah x boleh sgt....kita jd mcm diorg...ajar sambil lewa je...diorg buat pe pun jgn ambik peduli...pengajaran sikit...ape2 pun kuatkan semangat....u are the great person that i have ever met...

semalu_purple said...

tktau laa nak ckp en zul.. dulu2, aku memang bersemangat gile nk g sek.. sedia abm sume, tp, lama2 aku rasa langsung tk dihargai. tu yg buat semangat aku down. aku bukan nak kata, tp, student2 ni siap kecoh2 lg.. kenapa cikgu ramai melayu, melayu dah laa bodoh.. bayangkan dorg bleh ckp cikgu bodoh semata2 sebab melayu. perkara2 ni nampak mcm small matter, tp semua ni mempengaruhi aku.. mempengaruhi semangat aku. aku dah tegur. aku dah marah.tp tk larat jugak, kalau setiap kali masuk kelas, kita kene marah2.. serius memang tak larat. sekarang ni mmg dah smpai tahap biarkan je. aku mengajar atas dasar tanggungjawab je lg. klu dorg berjaya, aku tumpang gembira.. klu tak, aku tknk bersedih, sbb aku dah laksanakan tanggungjawab aku. aku takde kepuasan mengajar laa sebenarnya...