sila-sila

selamat datang ke blog semalupurple yg tak seberapa ni.. cuma sekadar melakar kisah hidup.. menconteng kisah silam... semoga ada yang berguna untuk tatapan anda..

Thursday, March 18, 2010

kisah aku dan bilik disiplin

suatu hari....
aku masuk kelas 2Z(bukan nama kelas sebenar) macam biasa... subjek Sains tentunya... siap bawa paper exam yang siap ditanda secara strict... then... "stand up... good morning teacher" tentunya ketua kelas mengarahkan pelajar lain mengikutnya memberi ucapan sejahtera kepada aku. " good morning, sit down", kata aku dengan muka serius sebab nak bg paper exam dorg... and then, agak mengejutkan sebab pelajar2 ni taknak plak menggeselkan kerusi dengan simen utk meletakkan punggung mereka, sebaliknya, ramai yang ke depan and then, "teacher, kami minta maaf" atau "teacher, we are so sorry"... aku pulak yang terpinga2... sangkaan awal aku, budak2 ni mesti ingat markah sains dorg teruk, sebab tu minta maaf awal2... aku pun, " ok2... sit down class..." tanpa bertanya lebih2 lg.. bdk2 ni plak buat muka lg kesian mnta maaf beriya2... aku semakin konfius, tp aku malas nak melayan.. aku bg paper exam dorg and then, masing2 bergembira sebab hampir semua dapat a.... masing2 berebut2 nak tgk markah kwn2... biasa laa tu kan, aku tringat zaman aku sekolah dulu2... then, masing2 merayu utk dpt markah kesian... tp, utk kelas ni, klas yg agak pandai, aku mmg strict... salah eja term pun abes aku pangkah..hahaha... zalim ke aku ek? tp, niat aku, moga dorg tak ulangi kesilapan dorg.. tu je...

keesokan hari...
"cikgu, bleh ikut saya ke bilik disiplin?" ujar cikgu B*******. aku terpinga-pinga jugak.. memandangkan masa tu hampir semua guru dah balik ke rumah masing2, dan cuma aku yang terkial2 blum punch kad lagi, aku mula rasa berat hati, tapi, aku angguk juga. risau juga. pelajar 5X buat hal ke?? takkan laa kot (aku guru kelas 5X).. aduiii...kene lantik jadi guru disiplin baru plak ke??? (waaa....taknak...nanti abes kete kene calar)... ermmm... dalam berat ati tu, aku ikut juga langkah cikgu B******* ke bilik disiplin. cikgu B******* bawa aku ke depan salah sebuah komputer yang ada dalam bilik tersebut. mukadimah dr cikgu B*******,"cikgu tau kenapa saya ajak cikgu dtg sini?" aku geleng2...serius, memang aku tak tau.... cikgu B******* cakap lagi, "cikgu tau gambar cikgu ada dalam facebook?"..aku mula konfius, nak angguk ke, nak geleng... kat facebook aku memanglaa ada gambar aku...kat facebook kawan2 aku pun ada jugak yang ada gmbr aku..tp, apesal cikgu B******* ni tanya mcm ni??.. aduhaii... agaknya cikgu B******* tgk muka aku blur, dia sambung lg, "cikgu tau, student bawak hp?" aku geleng2 lg... sumpah...aku tak tau... then, trus cikgu B******* mengarah ke monitor komputer di depan kami... dibukanya satu folder di desktop... "cuba cikgu tengok gambar2 ini"... tanpa perasaan, aku mula meneliti satu persatu... gambar budak2 2Z dalam kelas masih berpakaian sekolah (maksudnya waktu persekolahan)... terus aku perhati dan teliti satu persatu, sehinggalah aku berjumpa dgn satu gmbr dan aku amat terkejut....gambar aku. ya, gmbr aku dicandid pelajar 2Z tanpa pengetahuan aku... dan kerana sekeping gambar inilah, membawa aku ke sini... baru aku faham kenapa semalam beriya2 pelajar 2Z minta maaf dr aku. rupanya kerana sekeping gambar ini... pelajar bawa hp ke sekolah hukumnya haram berdasarkan undang2 sekolah... maka, pelajar bergambar menggunakan hp jg haram, maka, pelajar2 yg berposing utk ditangkap gmbr dlm hp juga dikatakan bersubahat, maka, adakah aku turut dituduh bersubahat????? uwaaaaaaaa.... sumpah aku taktauuuuuuuuuu........mujur ayat cikgu B******* yang terakhir, buat aku rasa lega, walaupun aku rasa kredibiliti aku sebagai seorang guru dah dipijak2... "cikgu, i just want to inform u.." aku lega, tp perasaan tu cuma sedikit cuma... perasaan yang byknya, aku tk tau nak gambarkan macam mana....

hari seterusnya...
aku menyemak di pejabat waktu rehat...mcm biasa, menyiapkan attendance student klas aku. memandangkan pagi td masa berderet, waktu rehat baru sempat aku laksanakan tugas yang satu tu.. Pn G** panggil aku masuk ke biliknya.. "Am****(nama aku), u ada tau pelajar u bawak hp dtg sek?",itu soalan pertama dia... aduh...sekali lagi menyemakkan fikiran aku... "tktau cikgu", jawab aku.jujur. "awak tau student tk bleh bawak hp dtg sek?", tnya dia lagi. "tau", jawab aku jujur lagi. "apa u buat waktu student u capture gambar u",tanya puan G** lg... "saya sedang bercakap dengan one of the student..she comes to my table"...jujur...btul, kalau tak percaya, bleh tgk gmbr tu.... then, pn G** gelak2 tp muka dia macam tk brape nak puas hati lg... "pelajar klas pandai pun buat perangai", akhiri dia...dan aku trus keluar dr blk GPK tu..dalam hati, tuhan je tau perasaan aku. lepas ni agaknya pengetua plak pggl aku... layankan je...hahha...yg penting aku perlu buat sesuatu utk pelajar 2Z ni...

masuk 2Z...
"
good morning teacher", mcm biasa... tapi aku, "good morning..." aku tak kasi dorg duduk...hahahaha... aku check abes buku dorg tgk homework.. majoriti tak siap.. aku cakap aku nak demerit, semua merayu...tau takut..cikgu B******* dah bgtau aku smalam, satu klas kene demerit 15 sebab kes hp ni... so, kalau aku tmbh lg demerit dorg, ape agaknye akan berlaku???hahaha... nasib baik hari tu aku baik... tp masih bermuka garang (aku rasa ini first time aku buat muka garang kat bebudak ni...sebab budak2 pandai ni malas aku nak marah2) aku suruh dorg siapkan kerja tu sambil berdiri...tp...ada plak yg menjawab "cool la teacher".. buat aku lg panasssssssssss.... maka, leteran aku bermula... best jugak sekali sekala berleter ni...harap2 dorg paham apa yg aku leterkan..hahaha... dan kesannya, sampai abes masa aku tkde sape berani bersuara...sebelum keluar kelas sempat plak aku menggertak dorg,"jgn terkejut kalau ini hari terakhir saya masuk klas kamu"... hahaha..psiko je tu...

hari seterusnya...
aku sampai sekolah macam biasa...around 7 am... tp yg agak terkejutnya, atas meja aku ada surat cinta dr salah seorang pelajar 2Z... minta maaf dan harap aku tak pergi tinggalkan klas dorg. ingat nak upload di sini, tp, aku tertinggal dlam laci meja kat sekolah plak... tkpela, lain kali aku cuba upload....klakar...memang klakar sebab lps rehat hari tu aku masuk 2Z dan buat muka macam tkde apa2 yg berlaku... bdk 2Z masih diam membisu...mesti dorg dah tau yg aku juga pandai marah dan berleter....

No comments: